
Autoryzowany przedstawiciel w Polsce
Każdy przedsiębiorca, który wprowadza do obrotu sprzęt elektryczny i elektroniczny, musi wypełnić szereg obowiązków przewidzianych w ustawie o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Polskie firmy mogą to zrobić samodzielnie lub za pośrednictwem organizacji zajmującej się odzyskiem. Firmy zagraniczne mogą być zobowiązane do wyznaczenia w Polsce upoważnionego przedstawiciela, który będzie wykonywał obowiązki wprowadzającego w ich imieniu.
Czy jesteś zobowiązany do ustanowienia pełnomocnika w Polsce?
Jeśli Twoja firma spełnia następujące warunki:
- jest producentem sprzętu elektrycznego i elektronicznego, importuje lub dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia sprzętu, zamawia sprzęt pod własną marką,
- ma siedzibę poza granicami Polski,
- sells electrical and electronic equipment to customers in Poland remotely (online store, sales platforms, telesales)…
… wówczas jesteś zobowiązany do ustanowienia pełnomocnika w Polsce.
Spółki, które nie dopełnią tego obowiązku, mogą zostać ukarane grzywną w wysokości od 10 000 zł do 100 000 zł.
Kto może być autoryzowanym przedstawicielem firmy?
Funkcję pełnomocnika w Polsce mogą pełnić osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Jedynym warunkiem ustawowym jest konieczność posiadania siedziby w języku polskim.
Aby ustanowić autoryzowanego przedstawiciela swojej firmy w Polsce, konieczne jest zawarcie pisemnej umowy z wybranym podmiotem. Po podpisaniu umowy wybrany przedstawiciel będzie wykonywał obowiązki Twojej spółki za pośrednictwem organizacji odzysku.
Autoryzowanym przedstawicielem firmy w Polsce może być również organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, taka jak Interzero.
Interzero – autoryzowany przedstawiciel Twojej firmy w Polsce
Wszystkim przedsiębiorcom wprowadzającym sprzęt na polski rynek oferujemy usługę autoryzowanego przedstawiciela w Polsce. Jako organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego wykonamy wszystkie obowiązki Państwa firmy bez żadnych pośredników. Nasi eksperci zapoznają się ze specyfiką Państwa działalności i określą rodzaj i status obowiązków wprowadzającego, a następnie zaproponują najlepszą ofertę.
Zawierając umowę bezpośrednio z Interzero, możesz mieć pewność, że ustawowe obowiązki Twojej firmy zostaną wypełnione rzetelnie, terminowo i kompleksowo.
Jeżeli jesteś wewnątrzwspólnotowym dostawcą sprzętu lub sprzedajesz go bezpośrednio klientom spoza Polski za pomocą środków porozumiewania się na odległość, możesz skorzystać z naszej pomocy w ustanowieniu autoryzowanego przedstawiciela (zwanego czasem autoryzowanym reprezentantem) w innych krajach Unii Europejskiej, w których działa Grupa Interzero: Austrii, Niemczech, Włoszech, Słowenii i Chorwacji.
Dlaczego warto ustanowić pełnomocnika w Polsce?
Ustanowienie autoryzowanego przedstawiciela w Polsce to nie tylko obowiązek, ale również szereg korzyści dla Twojej firmy. Jakie? Sprawdź!
Dzięki współpracy z Interzero:
- spełnisz ustawowy obowiązek swojej firmy do wyznaczenia autoryzowanego przedstawiciela w Polsce,
- będziesz mieć pewność, że wszystkie czynności wykonywane w imieniu Twojej firmy są zgodne z aktualnie obowiązującymi przepisami,
- unikniesz poważnych konsekwencji wynikających z niewłaściwego wykonywania lub nieprzestrzegania ustawowych obowiązków Twojej firmy (np. w postaci kar finansowych),
- zapewnisz zagranicznym dystrybutorom swojego sprzętu dodatkową korzyść w postaci zwolnienia ich z wykonywania obowiązków importera sprzętu.
Jakie obowiązki przejmujemy jako autoryzowany przedstawiciel Twojej firmy?
Jako autoryzowany przedstawiciel Państwa firmy w Polsce, Interzero przejmie wszystkie obowiązki wynikające z ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Obejmują one następujące obowiązki:
- organizacja i finansowanie zbiórki i przetwarzania ZSEE,
- osiągnięcie minimalnych rocznych poziomów zbierania ZSEE (od 2021 r. wynoszących 65% średniej rocznej masy wprowadzonego sprzętu),
- osiągnięcie minimalnych poziomów odzysku i przygotowanie ZSEE do ponownego użycia i recyklingu,
- zawarcie umowy z recyklerem na warunkach określonych w ustawie,
- prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych,
- roczne rozliczenie obowiązku prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych.
Pamiętaj, że obowiązki wprowadzającego spoczywają na wszystkich podmiotach sprzedających sprzęt elektryczny i elektroniczny za pomocą środków porozumiewania się na odległość bezpośrednio użytkownikom w Polsce, niezależnie od rodzaju i ilości wprowadzanego na polski rynek sprzętu! Podpisz umowę z Interzero już dziś – dzięki nam uwolnisz się od uciążliwych obowiązków i zyskasz czas na to, co najważniejsze dla rozwoju Twojego biznesu.
Dlaczego warto wybrać Interzero jako autoryzowanego przedstawiciela firmy w Polsce?
- Jesteśmy Organizacją Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego i od wielu lat realizujemy ustawowe obowiązki wprowadzającego dla naszych klientów.
- Oferujemy konkurencyjne ceny i możliwość skorzystania z szerokiej gamy innych naszych usług środowiskowych w jednym miejscu.
- Nasi eksperci posiadają rozległą wiedzę i wieloletnie doświadczenie, co gwarantuje sprawną i bezproblemową realizację zobowiązań Twojej firmy.
- Działamy w wielu krajach UE, więc możemy pośredniczyć w ustanowieniu autoryzowanego przedstawiciela również w innych państwach członkowskich.
Nie jesteś pewien, czy Twoja firma powinna ustanowić autoryzowanego przedstawiciela w Polsce? Masz pytania dotyczące usługi autoryzowanego przedstawiciela? A może chcesz ustanowić autoryzowanego przedstawiciela w innych krajach UE? Napisz do nas! Nasi eksperci chętnie Ci pomogą i rozwieją wszystkie Twoje wątpliwości.
Przejdź do formularza kontaktowego
Autoryzowany przedstawiciel w Polsce – najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Choć obowiązek ustanowienia pełnomocnika w Polsce istnieje od dawna, wielu przedsiębiorców wciąż nie wie o jego istnieniu. Poznaj odpowiedzi na najczęstsze pytania przedsiębiorców i sprawdź, czy obowiązek ten dotyczy również Twojej firmy!
Co to jest autoryzowany przedstawiciel?
Autoryzowany przedstawiciel to podmiot z siedzibą lub miejscem zamieszkania w Polsce, który odpowiada za realizację ustawowych obowiązków producentów wprowadzających sprzęt elektryczny i elektroniczny do obrotu w Polsce. Może nim być osoba fizyczna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej lub osoba prawna, w tym organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Wszystkie ustawowe obowiązki autoryzowany przedstawiciel wykonuje za pośrednictwem organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
Autoryzowany przedstawiciel przyjmuje na siebie odpowiedzialność wyłącznie w odniesieniu do sprzętu pochodzącego od producenta, z którym zawarł pisemną umowę. Wraz z podpisaniem umowy autoryzowany przedstawiciel przyjmuje na siebie odpowiedzialność za wykonanie ustawowych obowiązków, z których nie zwalnia go nawet współpraca z organizacją odzysku.
Kto jest zobowiązany do ustanowienia pełnomocnika w Polsce?
Obowiązek ustanowienia autoryzowanego przedstawiciela w Polsce dotyczy firm, które nie mają siedziby w kraju, ale sprzedają sprzęt elektryczny i elektroniczny bezpośrednio polskim klientom za pomocą środków porozumiewania się na odległość (np. za pośrednictwem platform sprzedażowych, własnego sklepu internetowego, telesprzedaży). Firmy, które sprzedają sprzęt elektryczny i elektroniczny w tradycyjny sposób (sklepy stacjonarne, salony sprzedaży) mogą, ale nie muszą ustanowić przedstawiciela w Polsce.
Od kiedy ustanowienie pełnomocnika w Polsce jest obowiązkowe?
Obowiązek wyznaczenia autoryzowanego przedstawiciela w Polsce wprowadziła ustawa z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. Od tej pory każda z firm, która ma siedzibę na terytorium państwa członkowskiego innego niż Rzeczpospolita Polska i sprzedaje sprzęt polskim klientom za pomocą środków porozumiewania się na odległość, jest zobowiązana do wyznaczenia autoryzowanego przedstawiciela w Polsce.
Kto może działać jako autoryzowany przedstawiciel mojej firmy w Polsce?
Zgodnie z przepisami ustawy o ZSEE autoryzowanym przedstawicielem producenta w Polsce może być osoba fizyczna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej lub osoba prawna z siedzibą w Polsce, w tym organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Warto pamiętać, że każdy producent może wybrać na swojego przedstawiciela dowolny podmiot spełniający powyższe kryteria, kierując się np. najkorzystniejszą ceną, zakresem dodatkowych usług czy faktem wcześniejszej owocnej współpracy z daną firmą w innych obszarach.
Kto jest producentem w rozumieniu ustawy wprowadzającej obowiązek ustanowienia autoryzowanego przedstawiciela w Polsce?
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, wprowadzającym jest nie tylko faktyczny producent sprzętu, ale również firmy, które importują, dokonują wewnątrzwspólnotowego nabycia sprzętu lub zamawiają sprzęt pod własną marką.
Z art. 4 pkt 11 ustawy wynika, że producentem jest osoba fizyczna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej lub osoba prawna, która ma siedzibę w innym niż Polska państwie UE oraz:
- produkuje sprzęt pod własną nazwą lub znakiem towarowym lub wprowadza do obrotu pod własną nazwą lub znakiem towarowym na terytorium tego państwa członkowskiego sprzęt zaprojektowany lub wyprodukowany dla niego,
- odsprzedaje sprzęt wyprodukowany przez inne podmioty pod własną nazwą lub znakiem towarowym na terytorium tego państwa członkowskiego (z wyjątkiem sytuacji, gdy na sprzęcie widnieje nazwa lub znak towarowy innego producenta lub sprzedawcy),
- w ramach swojej działalności handlowej, odpłatnie lub nieodpłatnie, dostarcza sprzęt z innego kraju w celu jego dystrybucji, konsumpcji lub używania po raz pierwszy na rynku kraju UE, w którym ma siedzibę (innego niż Polska),
- sprzedaje sprzęt na terytorium kraju za pomocą środków porozumiewania się na odległość bezpośrednio gospodarstwom domowym lub użytkownikom innym niż gospodarstwa domowe.
W rozumieniu art. 4 pkt 11 lit. d ustawy producentem jest także osoba fizyczna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba prawna, która ma siedzibę na terytorium kraju niebędącego członkiem UE i sprzedaje sprzęt na terytorium kraju za pomocą środków porozumiewania się na odległość bezpośrednio gospodarstwom domowym lub użytkownikom innym niż gospodarstwa domowe.
Sprzedaję sprzęt do Polski za pośrednictwem platformy internetowej. Czy jestem zobowiązany do wyznaczenia autoryzowanego przedstawiciela w Polsce?
Jeśli Twoja firma:
- jest podmiotem zagranicznym,
- sprzedaje sprzęt bezpośrednio użytkownikom za pomocą środków komunikacji na odległość (w tym za pośrednictwem platform internetowych Ebay, Aliexpress, Amazon, Temu itp.),
wówczas jesteś zobowiązany do ustanowienia upoważnionego przedstawiciela w Polsce.
Nie mam obowiązku ustanawiania pełnomocnika w Polsce. Czy mimo to mogę zawrzeć umowę z podmiotem, który przejmie moje obowiązki?
Niektóre podmioty zagraniczne są uprawnione do ustanowienia autoryzowanego przedstawiciela w Polsce.
Jeśli Twoja firma ma siedzibę poza Polską i:
- produkuje sprzęt w krajach UE pod własną marką,
- wprowadza na rynek urządzenia produkowane we własnym imieniu pod własną marką,
- odsprzedaje sprzęt pod własną marką,
- importuje lub dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia sprzętu na terytorium państwa UE innego niż Polska….
… i sprzęt ten trafi do Polski, masz prawo wyznaczyć swojego autoryzowanego przedstawiciela w Polsce.
Takie działanie może przynieść przedsiębiorcy wiele korzyści. Przede wszystkim ułatwi jego partnerom biznesowym wywiązanie się z obowiązków wprowadzającego przewidzianych w polskim prawie. Dystrybutorzy, importerzy i inni sprzedawcy sprzętu tego producenta będą mogli uniknąć konieczności samodzielnego wykonywania licznych obowiązków ustawowych – wystarczy, że zgłoszą ilości wprowadzonego sprzętu autoryzowanemu przedstawicielowi, aby ten mógł zgłosić, rozliczyć i zapewnić zbieranie, odzysk i recykling ZSEE.
Kolejną korzyścią jest poprawa wizerunku producenta w oczach konsumentów i potencjalnych partnerów biznesowych. Wyznaczenie autoryzowanego przedstawiciela w Polsce może być postrzegane jako działanie mające na celu zwiększenie transparentności producenta i ograniczenie negatywnego wpływu jego działalności na środowisko.